Uwaga! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to

Kronika  zplacu budowy

Muzeum na Facebooku:

facebook MUZEUMPULASKI
Muzeum na Twitterze @muzeumpulaski

@muzeumpulaski

Muzeum
jest członkiem
Loklanej Organizacji
Turystycznej
Warkocz Pilicy

otwarcie wystawy: 23 marca 2005

23 marca - 15 kwietnia 2005


CZTERY RAZY PASJA

prezentuje cztery Drogi Krzyżowe:

Janiny Blicharskiej-Linar - malarstwo
ks. Stanisława Drąga - ikony
Władysława Gruszczyńskiego - rzeźba ludowa
ks. Władysława Paciaka - malarstwo

Ksiądz Stanisław Drąg – urodził się w 1941 roku w Kałkowie koło Ciepielowa. Po ukończeniu Liceum im. Jana Kochanowskiego w Radomiu odbył studia teologiczne w Wyższym Seminarium Duchownym w Sandomierzu (1960-1966). Po roku pracy dusz-pasterskiej w parafii Skrzynno, podjął studia z teologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Równocześnie uczęszczał na wykłady z historii sztuki, a także zajęcia z rysunku i kompozycji u prof. Antoniego Michalaka z Kazimierza Dolnego. Wiedzę z dziedziny konserwacji zabytków zdobywał u prof. Rudolfa Kozłowskiego z Krakowa – kustosza Wawelu. Na ciekawą, plastyczną osobowość ks. Drąga złożyły się dwa światy. Z jednej strony jest to fascynacja pięknem otaczającego krajobrazu, a z drugiej zauroczenie sztuką cerkiewną z całym jej bogactwem i obrzędem.
Od 1972 do 2004 roku miejscem zamieszkania i pracy duszpasterskiej ks. Stanisława Drąga był Radom. Od września 2004 roku jest proboszczem parafii p.w. Św. Trójcy w Grabowie nad Pilicą.

Janina Blicharska-Linar (1934-2004) – urodziła się w Lublinie, wychowała w Warszawie, a zakochała w Krakowie. Przyjechała tu w 1960 roku. W tym mieście zrodziła się jej wielka pasja malarska wsparta wiedzą o sztuce, którą zdobyła u prof. Mariana Konarskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
„…malowanie to moje życie, moja pasja, wszystko poza obrazami było przypadkowe. Nie mogę już w życiu stracić ani minuty.”

Ksiądz Władysław Paciak (1903-1983) – urodził się w Potkannie koło Radomia. Ukończył gimnazjum filologiczne w Kozienicach, a następnie w 1923 roku wstąpił do Seminarium Duchownego w Sandomierzu. W 1945 roku podjął naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jednocześnie studiował teologię i historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Uprawiał malarstwo i rysunek. Wśród jego prac powstały cykle tematyczne: „Madonny”, „Żydzi”, „Droga Krzyżowa”. Spuścizna artysty obejmuje ponad 700 obrazów, kolaży i rysunków. Znaczna część znajduje się w kolekcji radomskiego Muzeum Sztuki Współczesnej, a ponad 100 w Wyższym Seminarium Duchownym w Radomiu.

Władysław Gruszczyński – urodził się w 1935 roku w Rzecz-niowie. Tu spędził dzieciństwo i wczesną młodość, tutaj ojciec zaszczepił mu zamiłowanie do rzeźby w drewnie. Motywem wielu prac Władysława Gruszczyńskiego stały się historia i tradycja wsi radomskiej.
W swoich zbiorach artysta posiada kilkaset rzeźb. Rzeźbienie w drewnie – to, jak mówi – ogromna pasja życiowa. Za swoje prace otrzymał około 35 nagród w konkursach i plenerach. W 1983 roku został prezesem Zarządu Głównego Stowa-rzyszenia Twórców Ludowych w Lublinie. Funkcje tę pełnił przez dwie kadencje.


O DRODZE KRZYŻOWEJ SŁÓW KILKA

Chrześcijanie obchodzili pamiątkę Męki i Śmierci Jezusa od najdawniejszych czasów. Wydarzenie to opisują wszyscy czterej Ewangeliści. O Męce Jezusa mówią również apokryfy, wzbogacając relację o dodatkowe wątki.
Jednym ze sposobów przeżywania Męki Pańskiej stało się nabożeństwo Drogi Krzyżowej. Obecny kształt Drogi Krzyżowej jest wynikiem długiej ewolucji wiary chrześcijańskiej.
W późnym antyku śmierć na krzyżu była zjawiskiem bardzo negatywnym, wręcz haniebnym, dlatego obawiano się takich przedstawień. Ukazywano krzyż z wieńcem zwycięstwa. Znalezienie relikwii Krzyża Świętego oraz budowa bazyliki Grobu Pańskiego przez Konstantyna (313 – 324) wpłynęły na kult miejsc świętych. Już w II poł. IV w. oddawano cześć relikwiom Krzyża Św. wystawiając je w Wielki Piątek na skale Golgoty. W procesji szli mieszkańcy Jerozolimy i pielgrzymi. Wtedy też pojawiły się pierwsze przedstawienia ku czci Chrystusa Ukrzyżowanego.
Zainteresowanie Męką Pańską wzrosło znacznie po zdobyciu Jerozolimy przez krzyżowców w XI w. Jerozolima stała się wtedy głównym sanktuarium chrześcijaństwa. Zwiedzanie świętego miasta zapoczątkowało późniejszą tradycję obchodów Drogi Krzyżowej. Kolejność nawiedzania miejsc męki nie była jeszcze ustalona. Dopiero franciszkanie, którzy w 1320 roku objęli opiekę nad sanktuariami w Jerozolimie, wprowadzili pewne ramy organizacyjne.
W Europie od XI wieku zaczyna stopniowo ulegać zmianie koncepcja Chrystusa jako Króla. Obraz Pantokratora (Władcy Wszechświata) ustępuje powoli wizji Chrystusa Człowieka, umęczonego, ociekającego krwią, martwego.
W średniowieczu dostrzeżono na nowo ludzką naturę Chrystusa, a zatem także Jego mękę i śmierć. Największych przemian dokonał św. Franciszek z Asyżu. Za jego sprawą Chrystus niejako stał się uczestnikiem codziennego życia. Kult Pasji wyrażał się teraz w serdecznym współczuciu, w pragnieniu współ-uczestniczenia w męce.
Od XIV wieku zaczęto pojmować Pasję w sposób bardzo realistyczny, przeżywać każdy szczegół Drogi Krzyżowej.
Termin "stacja" (łac. statio) oznaczał procesję, podczas której nie klękano, a całe nabożeństwo odprawiano, idąc lub stojąc. Potem "stacja" oznaczała zatrzymanie się procesji w określonym miejscu. Pierwszym, który użył terminu "stacja" na oznaczenie świętych miejsc Drogi krzyżowej w Jerozolimie, był Anglik Wiliam Wey, pielgrzym do Ziemi Świętej w latach 1458-1472.
Do powstania nabożeństwa stacyjnego w formie współczesnej Drogi Krzyżowej przyczynił się najbardziej Holender Adrian Cruys - przełożony klasztoru św. Barbary w Delft (zmarł w 1585 roku). Ułożył on cykl Drogi Krzyżowej o 12 stacjach. Takie nabożeństwo rozszerzyło się pod koniec XVI wieku na całą Europę. Po dodaniu w XVII wieku dwóch ostatnich stacji: zdjęcie z krzyża i złożenie do grobu, Droga Krzyżowa uzyskała ostateczny kształt, znany do dzisiaj.
Najgorliwszym propagatorem Drogi Krzyżowej o 14 stacjach był franciszkanin św. Leonard z Porto Maurizio (1676-1751). Wzniósł na terenie Włoch 572 Drogi Krzyżowe. Jedna z najsłynniejszych znajduje się w rzymskim Koloseum. Założył ją na prośbę św. Leonarda papież Benedykt XIV. Teksty Drogi krzyżowej ułożone przez św. Leonarda używane są do dzisiaj.
Przez wieki człowiek przedstawiał Mękę Chrystusa w bardzo różny sposób i w różnych technikach. Droga Krzyżowa była zawsze przedmiotem zainteresowania społeczeństw, wzbudzała natchnienie artystów, była wydarzeniem, obok, którego nigdy nie przechodzono obojętnie.

Prezentowana w Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego wystawa CZTERY RAZY PASJA pokazuje cztery różne Drogi Krzyżowe, czterech różnych artystów.

Janina Blicharska-Linar - w swoich obrazach przedstawiła przyrodę cierpiącą podczas Męki Pańskiej.

Ksiądz Stanisław Drąg to autor ikon, zafascynowany kulturą prawosławia. W prawosławiu Droga Krzyżowa nie występuje. To nabożeństwo pokutne Kościoła katolickiego, nasycone elementami dolorystycznymi, grozą, bólem i cierpieniem, nieodłącznie związane z ludzką naturą Chrystusa. W rozpamiętywaniu Męki Pańskiej Stanisław Drąg nadaje jej eschatologiczną wymowę oraz głębię przeżycia duchowego. Ikona to obraz między rzeczywistością widzialną a metafizyczną. Obraz, który umożliwia kontemplację istoty Boga, który nie tylko pokazuje dany temat, ale go uobecnia. Oglądając ikony uczestniczymy w tajemnicy męczeństwa Chrystusa, a także w tajemnicy zbawczej Idei Boga.

Rzeźba ludowa Władysława Gruszczyńskiego prezentuje jeszcze inny typ przedstawienia Drogi Krzyżowej. To proste i dosłowne sceny „świątków”. Sztuka ludowa przemawia prostotą i naiwnością, przez co staje się bardzo wymowna.

Stacje Drogi Krzyżowej Księdza Władysława Paciaka to malarstwo nasycone grozą i ekspresją. Ciemne, pełne przeżyć przedstawienia dopełnił artysta formą desek, gwoździ i blachy.

Dla współczesnego człowieka KRZYŻ – to znak budzący ogrom pytań. Szczególnie bliski wtedy, gdy dotyka nas osobiście: w chorobie, cierpieniu, niepowodzeniu czy śmierci. Bliski staje się poprzez przeżywanie Wielkiego Tygodnia. Niech wystawa w Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego przybliży nam istotę Męki Pańskiej, niech pomoże przeżyć tajemnicę Świąt Wielkanocnych.

Składam serdeczne podziękowania pomysłodawcy niniejszej wystawy - Księdzu Stanisławowi Drągowi za udostępnienie swoich prywatnych zbiorów dla Muzeum i wszelką pomoc.

Iwona Stefaniak

herbgroj2010

Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce jest samorządową
instytucją kultury Powiatu Grójeckiego.

Copyright © 2004-2013 Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce