Uwaga! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to

Kronika  zplacu budowy

Muzeum na Facebooku:

facebook MUZEUMPULASKI
Muzeum na Twitterze @muzeumpulaski

@muzeumpulaski

Muzeum
jest członkiem
Loklanej Organizacji
Turystycznej
Warkocz Pilicy

Czas trwania wystawy: 1.07.2007-3.09.2007


ADAM ŁAPIŃSKI, AGNIESZKA CICHY, ANITA FLEJTER, ARTUR SKOWRON, EDWARD WOLOWSKI, INGA FOLTA,
KATARZYNA POLKOWSKA, KLARA LANDRAT, NATALIA LEGINOWICZ, NATALIA LEŚNIAK, PATRICIA MACIESZ,
PIOTR PANSZCZYK, STEFAN SIERHEJ

WERNISAŻ 1 LIPCA 2007, GODZ. 15.30

„Każdej epoce jej sztuka, sztuce – wolność”

- to motto umieszczone nad gmachem wiedeńskiego towarzystwa „Secesja” było jednym z głównych haseł sztuki przełomu XIX i XX wieku – sztuki ówczesnego młodego pokolenia. W określeniu tym mieszczą się wszystkie nowe poczynania artystyczne.
Tytuł „Młoda Polska w USA” kojarzy nam się natychmiast ze Sztuką Młodej Polski, z buntem młodych, awangardą polskiej kultury. Wewnątrz tego terminu istniały różne nurty i podziały. Podobnie jak dziś, na początku XXI wieku. Każde młode pokolenie reaguje w swoisty sposób na świat i usiłuje przekazać własne emocje i reakcje na rzeczywistość. Każdy człowiek, a szczególnie artysta u progu dojrzałości pragnie dać wyraz swojej odrębności. To on jest ciekawym tego świata, poszukującym nowych miejsc, wyzwań, szansy na sukces.
Przygotowana wystawa stanowi zbiorowy przegląd młodego pokolenia Polaków tworzących w USA. Prezentuje tych twórców, do których udało nam się dotrzeć i którzy odpowiedzieli na nasze zaproszenie. Swoje prace pokazali: Adam Łapiński, Agnieszka Cichy, Anita Flejter, Artur Skowron, Edward Wolowski, Inga Folta, Katarzyna Polkowska, Klara Landrat, Natalia Leginowicz, Natalia Leśniak, Patricia Maciesz, Piotr Panszczyk, Stefan Sierhej. Wystawione obrazy, fotografie, grafiki, instalacje są bardzo różnorodne i nie stanowią żadnej całości. Ekspozycja ma spełniać funkcje poznawcze, a także stanowić krok do przyszłych prezentacji sztuki współczesnej, a może także wystaw indywidualnych młodych artystów.

Składam serdeczne podziękowania wszystkim, którzy przyczynili się do przygotowania wystawy. Dziękuję artystom za przyjęcie zaproszenia i wypożyczenie prac. Szczególne podziękowania kieruję do Pani Anny Rudek, która dołożyła wielu starań, aby wystawa ta została zrealizowana; Panów Mieczysława Rudka i Jana Latusa, bez których pomocy przygotowanie wystawy byłoby o wiele trudniejsze.

Iwona Stefaniak

“To every age its art, and to art its freedom”

- this is a motto placed over the building of Vienna Secession society and was one of the major banners of art at the turn of the centuries 19th and 20th, the art of the then young generation. This designation comprises all new artistic enterprises.
The title “Young Poland in the USA” is immediately associated with Young Poland Art, the rebellion of the young, the avant-garde of Polish culture. Inside of the term, there existed various trends and divisions. Just as today, at the beginning of the 21st century. Every young generation reacts in its peculiar way to the world and endeavors to communicate its own emotions and reactions to reality. Every man, and particularly an artist at the threshold of maturity, desires to express his distinction. He is the curious of this world, searching for new places, challenges, a chance of success.
The prepared exhibition constitutes a collective survey of young generation of Poles creating in the US. It presents those artists we were able to reach and that responded to our invitation. Among those artists are: Adam Łapiński, Agnieszka Cichy, Anita Flejter, Artur Skowron, Edward Wolowski, Inga Folta, Katarzyna Polkowska, Klara Landrat, Natalia Leginowicz, Natalia Leśniak, Patricia Maciesz, Piotr Panszczyk, Stefan Sierhej. The exhibited paintings, photographs, graphics, and installations are very diverse and do not belong together. The exposition is to fulfill a cognitive function as well as become a step towards future presentations of modern arts, or even individual expositions of individual young artists.

I express my thanks to all people who contributed to the preparation of the exhibition. I give my thanks to the artists for accepting the invitation and lending their works. I give my special thanks to Ms Anna Rudek, who made every effort to realize this exhibition; to Mr. Mieczysław Rudek and Jan Latus, whose help made preparation of the exhibition much easier.

Iwona Stefaniak


Fragmenty mozaiki

Kuszący różnymi błyskotkami mityczny raj, wolność, niegasnąca swoboda twórcza, najlepsza droga kariery, istniejący rynek sztuki, rozwój ale i ucieczka. Stany Zjednoczone to nadal najpopularniejsze na ziemi miejsce dla twórczych umysłów. Znaczącą grupą, która od wieków rozwija bohemę amerykańską są Polacy. Ich obraz to mozaika szkiełek w kalejdoskopie, czyli nieskończona ilość możliwości i kolorowych nie odkrytych układów.
Najmłodszą, polską scenę artystyczną w USA opisać można w różnoraki sposób. W zależności od emigracyjnego pochodzenia w społeczności tej pojawiają się: klasyczni emigranci, Amerykanie z polskimi korzeniami, osoby, które do dziesiątego roku życia przybyły za Ocean z rodzicami, czy urodzeni już w nowym kraju - Polscy Amerykanie.
Ich wykształcenie i pozycja, tak jak wiek, czy osiągnięcia są bardzo różne. Jedno, co łączy te specyficzne osobowości, to brak zgrupowania i jedności. Kolonie wyznacza się obecnie tylko umownie, jako obszar zamieszkania, głównie związany z danym miastem, czy nawet stanem.
Sposobem na zaistnienie w pierwotnym środowisku narodowym, a później może i na szerszej scenie stają się znajomości, polonijne spotkania, czy przynależność do istniejących już stowarzyszeń artystycznych. Wbrew pozorom, stanowi to drogę ciężką i często prowadzącą do martwego punktu. Taka specyfika środowiska uwarunkowana jest charakterem kraju jakim są Stany Zjednoczone.
Artyści często wybierają drogę projektanta graficznego czy ilustratora, aby osiągnąć godziwy poziom egzystencji i nie zerwać ze sztuką. Innym udaje się wejść w struktury akademickie lub konserwatorskie, pozostali muszą przekształcić działania artystyczne w hobby.

Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce odważyło się na ryzykowne przedsięwzięcie, którego celem jest pokazanie polskiej, najmłodszej sceny artystycznej. Skupione wokół tej koncepcji działania przysporzyły wiele kłopotów i trudności, lecz w rezultacie doprowadziły do całkiem ciekawej ekspozycji.
Trzynaście nazwisk, trzynaście historii, trzynaście charakterów i trzynaście poziomów twórczych. Przy artystach wybuchających talentem i możliwościami, na wystawie pokazują swoje prace „emeryci martwych natur", technicznie wyszkoleni twórcy, jak również „noworodki”, które dopiero co poszukują własnej sztuki. Pojawiają się dzieła nierówne: wyborne artystycznie, ale i mniej ciekawe. Wystawa prezentuje klasyczne płótna, fotografie, ilustracje, jak również nowoczesne media. Ekspozycja niewielka, przyczynia się jednak znacząco do przypomnienia o istnieniu rodzimej sztuki, także setki mil poza Polską.
Stany Zjednoczone stanowią nierozerwalną część historii naszego kraju. Polacy tworzyli i tworzą państwowość, historię i kulturę Stanów Zjednoczonych. Wszyscy, którzy podejmują odważną decyzję o emigracji, nawet kiedy wsiąkną głęboko w nowe środowisko, czy są już rodzimymi mieszkańcami, pozostają Polakami. Znaczącym staje się dla nich, zwłaszcza dla artystów, zainteresowanie płynące z ojczystego kraju.

Ekspozycja w Warce daje możliwość zaprezentowania się osobom, które niejednokrotnie stawiają pierwsze kroki w swoim artystycznym życiu. Poza tym, umożliwia zapisanie się w świadomości ludzkiej, a tym samym w historii, co dla człowieka żyjącego w tak specyficznym miejscu jak USA, jest nieocenione.

Anna B. Rudek
historyk sztuki
 

Fragments of mosaic

A mythical paradise tempting with various tinsels, liberty, undying artistic freedom, the best career path, existing art market, development, but also escape. The United States are still the most popular place on Earth for creative minds. A significant group of Poles has been expanding American bohemians for centuries. Their picture resembles a mosaics of pieces of glass in a kaleidoscope, that signifies an infinite number of possibilities and colorful, undiscovered patterns.
The youngest, Polish artistic scene in the US can be described in a variety of ways. According to the origin of emigration, there are following groups in that community: classic emigrants, Americans with Polish roots, people that came overseas with their parents before ten, and those already born in the new country – Polish Americans.
Their education and position, as well as age and achievements, are very diverse. The only thing that links these specific personalities together is the lack of grouping and unity. The colonies are nowadays established only arbitrarily, as a place of residence, mainly connected with a particular city or even a state.
A way to become known in a primary national environment, and later maybe even on a broader scene, means acquaintances, Polish community meetings, or membership in already existing artistic associations. Against all appearances, this is a hard way which often ends in a dead end. The specificity of environment is conditioned on the character of the country, that is the United States.
Artists frequently choose a path of a designer or illustrator to reach a decent level of existence and not to break with arts at the same time. Some manage to become part of academic or restoration structures, others have to transform their creative activities into a hobby.
Casimir Pulaski Museum in Warka was brave enough to undertake a risky venture of showing the youngest, Polish artistic scene. Actions centered around this concept caused many problems and trouble but resulted in a quite interesting exposition. Thirteen names, thirteen characters, thirteen histories, thirteen artistic levels. Together with artists bursting out with talent and possibilities, there are also works of “retirees of still life,” technically schooled creators, as well as “newborns” who are yet searching their own art. The works are uneven: some are artistically exquisite, some are less interesting. These are mainly classic canvasses, photographs, or illustrations and modern media. The exposition is not large but helps to remember about native art, even if it is created hundreds of miles away from Poland.
The United States are inseparably connected to the history of our country. Poles have been creating statehood, history, and culture of the United States. All those who make a risky decision to emigrate, even when they become profoundly assimilated to the new environment, stay Poles. It becomes significant for them, especially for artists, whether or not they catch the attention of others in their mother country.
The exhibition in Warka enables those people who are just making their first steps in their artistic lives, to present themselves. Moreover, it offers a possibility of becoming a part of human consciousness, and by the same token, of history, which is invaluable for someone living in a place as peculiar as the USA.

Anna B. Rudek
art historian
 

herbgroj2010

Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce jest samorządową
instytucją kultury Powiatu Grójeckiego.

Copyright © 2004-2013 Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce