Uwaga! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to

Kronika  zplacu budowy

Muzeum na Facebooku:

facebook MUZEUMPULASKI
Muzeum na Twitterze @muzeumpulaski

@muzeumpulaski

Muzeum
jest członkiem
Loklanej Organizacji
Turystycznej
Warkocz Pilicy

Czas trwania wystawy: 6.07.2008-7.09.2008


emocjonalisci2008


Szanowni Państwo!

Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce staje się miejscem prezentacji przedstawicieli międzynarodowej grupy artystycznej EMOCJONALIŚCI, założonej 10 lat temu przez polskiego rzeźbiarza Lubomira Tomaszewskiego. Po wystawie objazdowej, zorganizowanej w Polsce w 2003 roku (na Zamku w Niepołomicach, warszawskiej Galerii Aktyn i w Piasecznie) przyszedł czas na „Muzeum Pułaskiego”.
To zaszczyt i ogromna przyjemność.
Choć grupę Emocjonalistów tworzą nie tylko polscy artyści - ekspozycja ta wpisuje się w cykl wystaw Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego, ukazujących polską twórczość na polu międzynarodowym. Pomimo wielu prezentacji grupy w Stanach Zjednoczonych, w Europie (Niemcy, Francja) i kilku w Polsce - Emocjonaliści są wciąż mało znani. W Polsce funkcjonują raczej jako poszczególni artyści, a nie tworzący pewną wspólnotę artystyczną. Tym bardziej cieszymy się, że wareckie muzeum dołoży kartę do ich historii.
Nasze zaproszenie przyjął założyciel Emocjonalistów, artysta rzeźbiarz tworzący w USA Lubomir Tomaszewski. Z pośród artystów tworzących grupę swoje prace prezentują w Warce: Piotr Betlej, Maria Fuks, Jan Hausbrandt, Renata Komorniczak, Basha Maryanska, Zbigniew Nowosadzki, Mieczysław Mietko Rudek, Arthur Skowron, Janusz Skowron, Maksymilian Starzec, Witold Vito WÓJCIK, Anna Zatorska. Nie stanowią grupy w ścisłym tego słowa znaczeniu. Charakteryzuje ich ogromna otwartość i różnorodność. Wystawy Emocjonalistów nie zawsze odbywają się w tym samym składzie. Ciągle ktoś do grupy przychodzi, ktoś odchodzi. Nie mają też ścisłego programu artystycznego. Wystawy Emocjonalistów z powodzeniem można nazwać konfrontacjami. Taka też jest ekspozycja zatytułowana przez Panią Annę B. Rudek: BRUK. NATURA. EMOCJE. Wystawa międzynarodowej grupy Emocjonaliści. Duża różnorodność prac, odwołanie do natury i emocje – to wyznaczniki niniejszej wystawy.

Pragnę serdecznie podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania ekspozycji. Dziękuję założycielowi grupy - Lubomirowi Tomaszewskiemu i jego rodzinie, która wypożyczyła rzeźby artysty. Dziękuję wszystkim Twórcom, którzy zgodzili się zaprezentować swoje prace w Warce. Szczególne podziękowania należą się Pani Annie B. Rudek – kuratorce wystawy, która dołożyła wszelkich starań, aby Emocjonalistów zaprezentować w „Muzeum Pułaskiego”.

Wszystkim Zwiedzającym życzę samych dobrych wrażeń, wielu wzruszeń i emocji.

Iwona Stefaniak


Ladies and Gentlemen, Dear Guests!

The Casimir Pulaski Museum in Warka is turning into a stage for representatives of the international art group “THE EMOTIONALISTS”, which was founded ten years ago by Polish sculptor Lubomir Tomaszewski. In 2003, the group organized a tour across Poland and displayed their works at the Niepołomice Royal Castle, “Aktyn Gallery” in Warsaw and in the city of Piaseczno and has now decided to kindly accept our invitation to come to Warka.
It is an honor and a great pleasure to have them here.
The exhibition is part of a series being displayed in our museum, presenting Polish artistic works in the international arena, though it is important to recall that not all emotionalists are Polish. Despite numerous exhibitions in the United States and Europe (Germany, France) and several exhibitions in Poland, "The Emotionalists" remain a little-known group. Specifically in Poland, the artists are known not as a group, but individually. Therefore, we are pleased to be able create an event which would also become a part of their history.
 We are glad to announce that the group’s founder Lubomir TOMASZEWSKI, an artist working in the United States, has accepted our invitation. The group’s other representatives who will be displaying their works in Warka are: Piotr BETLEJ, Maria FUKS, Jan HAUSBRANDT, Renata KOMORNICZAK, Basha MARYANSKA, Zbigniew NOWOSADZKI, Mieczysław RUDEK, Arthur SKOWRON, Janusz SKOWRON, Maksymilian STARZEC, Witold "Vito" WÓJCIK, Anna ZATORSKA. The artists do not constitute a group per se. What is characteristic for them is their openness and diversity. Their exhibitions do not always display works by the same artists. The group's composition constantly changes; some artists come, others go. They do not have a strict art program. Therefore, exhibitions by "The Emotionalists" can be well called confrontations. This is also true for this exhibition, which Anna B. Rudek titled “STREET. NATURE. EMOTIONS. Exhibition by the international group ‘The Emotionalists’”. The exhibition's hallmarks are a great diversity of works, references to nature, and emotions.

I would like to extend sincere thanks to all who helped to organize this event. I would like to express my appreciation to the group's founder Lubomir Tomaszewski and his family, who loaned us the artists’ sculptures. I thank all the Artists who agreed to display their works in Warka. I would especially like to thank the exhibition’s curator Anna B. Rudek, who put a lot of effort in making the exhibition possible here, in the Casimir Pulaski Museum in Warka.

I wish all visitors good impressions and many moments of emotions. 

Iwona Stefaniak

emocjonalisci
emocjonalisci (1)
emocjonalisci (2)
emocjonalisci (3)
emocjonalisci (4)
emocjonalisci (5)
emocjonalisci (6)
emocjonalisci (7)
emocjonalisci (8)

*   *   *

 

W zgodzie z naturą sztuk

Nowy Jork, na wskroś nowoczesna galeria. Pewien artysta, narodowości włoskiej, przedstawia sztukę – wypieszczone, eleganckie pudełeczka wypełnione własnymi ekskrementami. Jak głosi legenda, ten szokujący impuls stał się powodem stworzenia grupy artystycznej, która chroniłaby świętość sztuki.
Na tych podstawach, zaczyna się historia „Emocjonalistów”, międzynarodowej grupy artystycznej powstałej w 1998 roku w Stanach Zjednoczonych, z inicjatywy rzeźbiarza – prof. Lubomira Tomaszewskiego.
Wcześniej, w 1994 roku, artysta współzałożył grupę pod nazwą „In tune with Nature”. Działając wraz z Aleksandrą Nowak (malarką) oraz Kathryn Kollar (choreografem) „zdecydowaliśmy się szukać wspólnego podłoża dla różnych rodzajów sztuki” – wspomina Tomaszewski. Pierwsza grupa, po kilku wspólnych wystawach, w których pojawiały się także pokazy taneczne, zaczęła ewoluować. Powiększała swoje szeregi, gdyż dołączyli do niej: Krzysztof Medyna (muzyk), Józefa Tomaszewska (tkacz), Janek Hausbrandt (fotograf), Ivan Bratko (rzeźbiarz) i Jan Kapera, który opracował filozofię grupy i został obwołany jej „ideologicznym liderem”. Po kilku latach wspólnej pracy, zdecydowano zamienić nazwę na bardziej przystępną. Po analizie kilku propozycji wybrano miano – „Emocjonaliści”, za czym poszły kolejne artystyczne osobowości, jak i poszerzenie filozoficznych przesłanek przyświecających zgrupowaniu.
Podstawowym założeniem i celem istnienia „Emocjonalistów” jest korzystanie
z pierwotnych źródeł sztuk, co oznacza po pierwsze: odnalezienie i czerpanie z natury sztuk oraz, co za tym idzie, prostotę przekazu wywołującą u widza przeżycia emocjonalne. Krytyczny stosunek do wszelkich przejawów nowoczesności – rozumianych, jako awangarda – cechuje się odrzucaniem najnowszych form wyrazu, wszelkich niestandardowych tematów
i pomysłów, jak i nadmiaru przeżyć intelektualnych.
Założyciel grupy – Lubomir Tomaszewski, w wywiadzie udzielonym Ewie Bobrowskiej-Jakubowskiej, wyznaje: „XX wiek, to generalny chaos w świecie sztuki [...] wraz z pojawieniem się idei Ťsztuka dla sztukiť, straciła ona swoje podstawowe i najważniejsze cele [...] obalone zostało, to, co jest najsilniejszą i najlepszą stroną ludzkiej aktywności – nastroje, uczucia i emocje. [...] Dzieła sztuki stały się banalnymi dowcipami [...] straciły swój wizualny, plastyczny język – nie mogą istnieć bez komentarzy artystów, czy krytyków".
Ten swoisty „dewotyzm” głoszony w wypowiedziach Tomaszewskiego, to czysty powrót do tego, co w sztuce klasyczne, czyli najpiękniejsze. Jak głoszą „Emocjonaliści”, dzieła sztuki powinny być tworzone przez ludzi, dla ludzi, muszą wywoływać łzy, uśmiechy
i wewnętrzne burze.
Tematyka prac należących do formacji artystów, oscyluje pomiędzy pejzażami
i wszelkimi innymi formami przyrody, poprzez zurbanizowane otoczenie głównego wątku twórczości grupy, a mianowicie człowieka. Wszystko to, co ludzie konstruują, z czym współżyją, co ich otacza i stanowi o wnętrzu – wyczytać można w dziełach „Emocjonalistów”.
Pod względem artystycznym członkowie grupy, w dużej mierze zajmują się malarstwem, grafiką i fotografią, są wśród nich także rzeźbiarze i tkacze, jest i muzyk. Grupa składa się z wielu, różnorodnych artystów, a liczba członków zmienia się nieustannie. Listę zdobią osobowości tych, którzy mogli zaprezentować swoje prace w Warce, jak również tych, którym nie udało się pojawić m.in. Aleksandra Nowak, Julia Ambrose, czy Ivan Bratko.
Spora część „Emocjonalistów”, to artyści o polskich korzeniach, jednak w szeregach odnaleźć można również Ukraińców i Amerykanów. Artyści rozproszeni są po całym świecie, większość żyje w Stanach Zjednoczonych, ale i we Francji, Niemczech oraz Polsce.
Grupa zdobyła liczną widownie na całym świecie. Pokazy „Emocjonalistów” organizowane są zarówno przez członków, jak i kuratorów zewnętrznych. Dotychczas grupa wystawiała w wielu miejscach w Ameryce i Europie, m. in. w Clark (Skulski Art Gallery – 1998), Nowym Jorku (np. „Emotionalists and his Friends” II International Chopin and Friends Festival – 2000; „Emotionalism” International Cultures Festival – 2002; „10 years” Kurier + Gallery – 2004; „The Nature of Art” Shtooka Gallery – 2006, „Emotionalism” New Century Artists Gallery – 2007), Connecticut („The Nature of Art-4” Polish American Foundation – 2008), Stamford, Cambridge, Harvard („3 times emotion” Gutman Gallery – 2003), a także we Francji, gdzie w 2001 roku prezentowano wystawę „Cheval Emotion” – Maison du Cheval, Haras National de Tarbes; a w 2003 roku pod hasłem „Musique et emotions plastiques” grupa zaprezentowała się w Chateau d’Ars, La Chatre. W 2002 roku w Niemczech odbyła się wystawa „Emotionalisten” w Krakauer Turm, Nürnberg, znaczącą była również ekspozycja objazdowa po Polsce, którą prezentowano w 2003 roku w Warszawie, Sandomierzu i Piasecznie.
Niniejsza wystawa przedstawiająca dokonania grupy "Emocjonalistów" zatytułowana została "Bruk, natura, emocje". Krótka kompilacja rzeczowników, w zamyśle autora zawrzeć miała to, co dla artystycznej formacji najważniejsze, czyli to, co staje się tematem dzieł sztuki oraz to, co jest sztandarem ich twórców.
Sztuka to przeżycie, więc zanurzmy się w uczuciach...

Anna B. Rudek

 

In harmony with nature of the arts

New York, a thoroughly modern art gallery. An artist of Italian nationality is presenting a piece of art, consisting of neat, elegant little boxes filled with his own excrement. Legend has it that this shocking impulse was the driving force behind creating an art group which would protect the sanctity of art.
Those are the foundations of "The Emotionalists", which is an international art group created in 1998 in the United States, whose originator is sculptor Prof. Lubomir Tomaszewski.
Earlier, in the year 1994, the artist co-founded a group called “In Tune with Nature”. Acting in co-operation with painter Aleksandra Nowak and choreographer Kathryn Kollar, Tomaszewski “decided to look for a common ground among different types of art,” as he himself remembers. The first group began to evolve following several mutually organized exhibitions, which also featured dance shows. Its ranks filled with remarkable members, including musician Krzysztof Medyna, weaver Józefa Tomaszewska, photographer Janek Hausbrandt, sculptor Ivan Bratko and the group's future “ideological leader”, who stands behind its philosophy, journalist Jan Kapera. After years of co-operation, the artists thought the name of the group should be changed to something more approachable. After examining several proposals, they decided on the name “The Emotionalists”. Following this decision, the group gained both on personalities from the art world and its philosophical principles, which were expanded to further serve noble purposes.
The fundamental principle behind the group and, at the same time, the goal of their existence is reaching primary sources of the arts, that is, first and foremost finding and exploiting the nature of the arts and, the natural result, simplicity of the message, which allows the audience to derive emotional experiences from art. A critical attitude toward all manifestations of modernity, which are considered avant-garde, is another characteristic of "The Emotionalists". It implies rejecting the newest forms of expression, all non-standard subjects and ideas, as well as overly intellectualized experiences.
In an interview by Ewa Bobrowska-Jakubowska, Lubomir Tomaszewski said: “In the first decades of the 20th century, there was general chaos in art. (...) When the idea of “art for art[‘s sake]” came about and the most important goal was lost – its essence became a sensation and the search for newness at any cost. Its task was to shock the public, giving them strong, but short-lived and cheap experiences. Works of art turned into banal jokes. (...) A work of art could no longer exist by itself – it was essential to have the presence of the author or a critic, or at least an interpreter who would give the work sense. This phenomenon can be read as the loss of the inherent value of art – it lost its own visual or plastic language and it began to require an outside philosophical-literary interpreter.”
This peculiar “devotion” promulgated in Tomaszewski’s speeches is a return to what is classical, the beauty in art. "The Emotionalists" declare that pieces of art should be created by people for people; they should inspire tears, smiles and internal conflict.
The subject matter of the emotionalists’ works oscillates between landscape and all other forms of nature, including urbanized surroundings around the human being who is the main focus of the group. Their works feature all that is being constructed by people, what constitutes them, what they are surrounded by and live with.
The group is primarily concerned with painting, graphics and photography; it consists mainly of sculptors and weavers, but there is also a musician among them. The list of names changes constantly. Some of the artists were able to present their works in Warka, others, including Aleksandra Nowak, Julia Ambrose and Ivan Bratko, were not able to join them.
A great number of emotionalists are artists of Polish descent. However, the group also comprises Ukrainians and Americans. Its members are scattered around the world; with the majority living in the United States, the artists also reside in France, Germany and Poland.
Not only are the artists to be found around the world, but also their numerous fans. Exhibitions by the emotionalists are organized both by the group’s members and outside curators. So far, the group has exhibited in many places in America and Europe, including Clark (Skulski Art Gallery in 1998), New York (e.g. “Emotionalist and his Friends” during II International Chopin and Friends Festival in 2000; “Emotionalism” during International Cultures Festival in 2002; “10 years” in Kurier Gallery in 2004; “The Nature of Art” in Shtooka Gallery in 2006, “Emotionalism” in New Century Artists Gallery in 2007), Connecticut (“The Nature of Art-4” at Polish American Foundation in 2008), Stanford, Cambridge, Harvard (“3 Times Emotion” in Gutman Gallery in 2003). The group traveled to France, presenting the exhibition „Cheval Emotion” in Maison du Cheval, Haras National de Tarbes in 2001 and an exhibition under the title „Musique et emotions plastiques” in Chateau d’Ars, La Chatre in 2003. Germany hosted an exhibition by the name „Emotionalisten” in Krakauer Turm, Nürnberg in 2002. Poland was the place of an important touring exhibition in 2003, shown in the cities of Warsaw, Sandomierz and Piaseczno.
The following exhibition, presenting accomplishments of "The Emotionalists”, has been titled: “Street. Nature. Emotions.” It was the artists' intention to include in the title the group’s essentials, meaning the core subject matter of their work, which, at the same time, is the banner of its creators.
Art is an experience, so let’s immerse ourselves in emotions...

Anna B. Rudek

herbgroj2010

Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce jest samorządową
instytucją kultury Powiatu Grójeckiego.

Copyright © 2004-2013 Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce