|
23 września w Bibliotece Muzeum im. K. Pułaskiego odbyło się spotkanie z historykiem sztuki, krytykiem i wieloletnim nauczycielem akademickim dr. Szymonem Bojko. Niezwykle barwnego, zaskakującego i pouczającego wykładu z ogromnym zainteresowaniem wysłuchała licznie przybyła młodzież z wareckich szkół średnich. Jeszcze długo po zakończonej prelekcji trwała ożywiona dyskusja z Bohaterem wieczoru, zwłaszcza zainteresowani byli członkowie Kółka Teatralnego działającego w Gimnazjum Publicznym w Warce. Wkrótce odbędzie się następne spotkanie, przygotowane specjalnie w naszym Muzeum.
Szymon Bojko (ur. 1917), historyk sztuki i krytyk, studiował na Uniwersytecie Warszawskim. Doktorat uzyskał w 1968 r. Przez szereg lat był członkiem zespołu redakcyjnego czasopisma „Projekt”. Jego artykuły i eseje ukazywały się w czasopismach artystycznych i kulturalnych w kraju i zagranicą, w tym: „Projekt”, ”Fotografia”, ”Ty i Ja”, ”Kino”, ”Scena”, ”Odra”, „2+3D”, „A4 ”; „Art and Artists” (Londyn), „Graphis” (Zurich), „Interpressgraphic” (Budapeszt), „Graphic Design” (Tokio), „Crée” (Paryż), „Dekorativnoye Iskusstvo” (Moskwa).
Współpracował jako konsultant i autor przy wydawaniu leksykonów sztuki „Contemporary Artists” i „Contemporary Designers” (St. James Press, London-Chicago). W latach 70-ch i 80-ch był konsultantem i autorem tekstów dla Galerii Gmurzynska (Kolonia). Uczestniczył w wielu międzynarodowych seminariach i konferencjach, m.in. poświęconych badaniom nad awangardą artystyczną w Rosji w Museum of Modern Art (New York, 1972), ”Aspen Design Conference” (USA), ”Word and Image” (Edmonton, Canada, 1971). Publikacje: ”Polska Sztuka Plakatu”, 1972; “Plakat polski”, 1973, ”New Graphic Design in Revolutionary Russia” (London-New York).
Szymon Bojko uczestniczył także w popularnych opracowaniach na rzecz kultury wizualnej dla potrzeb UNESCO: „Man and His Environment” (Paryż, lata 70-e). Wykładał w uczelniach artystycznych w kraju: ASP Kraków, Łódź, Katowice; prowadził zajęcia dydaktyczne i warsztaty w dłuższych i krótszych okresach czasu zagranicą m.in. w ZSRR, Brazylii, Japonii, Australii, USA. Najdłużej przebywał w Rhode Island School of Design, Providence, R.I. (1984-2001) prowadząc interdyscyplinarne zajęcia z zakresu historii sztuki i projektowania (design) XX wieku. Był inicjatorem i założycielem kabaretu studenckiego w tejże uczelni (1987-2001).
Otrzymał tytuł doktora honoris causa w Rhode Island School of Design (2002). Po powrocie z U.S.A. na stałe (2001), rozpoczął pracę w Studium Plastycznym Technik Teatralnych-Filmowych w Warszawie. W poszukiwaniu kontaktu z młodzieżą szkolną zajął się popularyzacją wiedzy o formie w szkole podstawowej i gimnazjum (2003-2005). Rozpoczął w charakterze wolontariusza współpracę z Akademią Sztuk Pięknych (Mistectv) we Lwowie (2004-2005) oraz z Wydziałem Design Uniwersytetu Technologicznego w Witebsku (2004). W obydwu uczelniach wykładał w połączeniu z ćwiczeniami. Kontynuował działalność zawodową, jako krytyk i obserwator współczesnej kultury wizualnej. Publikował eseje, artykuły i krótkie opowiadania w miesięczniku „A4” oraz w „2+3D”, czasopiśmie poświęconemu projektowaniu. Napisał i wystawił dwa sceniczne utwory: monodram o ostatnim okresie życia K. Malewicza „Wyjdźmyż w nieobjętą przestrzeń..” (2002) oraz widowisko „Dandy i szczypta demonizmu” (2003). Obydwa spektakle zostały zrealizowane dzięki entuzjazmowi uczniów gimnazjum Liceum Integracyjnego w Warszawie oraz studentów Szkoły Teatralnej i wolontariuszy.
Współpracował przy wielu projektach związanych z wzornictwem (design). W połowie lat 70-ch rozpoczął badania nad twórczością artystów polskich zagranicą (Francja, Anglia, USA). Dzięki stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku (1976), mógł zrealizować projekt syntetycznego ujęcia obecności artystów polskich i Amerykanów polskiego pochodzenia w przekroju historycznym – „POLISH-AMERICANS AND POLISH ARTISTS IN CONTEMPORARY AMERICAN ART.”
|