|
18 marca odbył się koncert utworów pasyjnych pt. AVE VERUM CORPUS w wykonaniu: Doroty Całek- sopran, Marii Skurjat-Silva - fortepian, Jerzego Łazewskiego - recytacje. Przygotowany przez warszawskich artystów program poetycko muzyczny stanowił refleksję nad Męką Chrystusa. Recytowane wiersze i fragmenty prozy, zaczerpnięte z „Antologii poezji pasyjnej”, a także z utworów Juliana Tuwima, ks. Jana Twardowskiego i ks. Stanisława Pasierba - wprowadziły słuchaczy w refleksję nad ludzkim postępowaniem, śmiercią, a w końcu sensem życia. Głęboko poruszające teksty uzupełniały dawne i współczesne pieśni pasyjne oraz muzyka oratoryjna wielkich mistrzów: J. S. Bacha , G. B. Pergolesiego, J. F. Haendla, W. A. Mozarta, G. Faure.
Dorota Całek ukończyła Wydział Wokalny Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Haliny Słonickiej. Była słuchaczką Kursów Mistrzowskich m.in.: Edith Mathis (Luzerna), Elly Ameling (Wiedeń) i Ryszarda Karczykowskiego (Warszawa i Duszniki). Zadebiutowała rolą Zuzanny w „Weselu Figara” W. A. Mozarta na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, po której została solistką tego teatru. Pracuje w nim do dziś, występując w operach takich kompozytorów jak: S.Landi, C.Monteverdi, F.Caccini, B.Galuppi, D.Cimarosa, G.Rossini, L.Janaczek, B. Matuszczak. Z zespołem tej opery występowała we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Rosji i Libanie. Wykonuje także repertuar kameralny i oratoryjny; występowała z recitalami pieśni w Polsce, na Litwie i Ukrainie oraz brała udział w wykonaniu dzieł oratoryjnych m.in. „Stabat Mater” G.B.Pergolesiego na Koncercie Wielkopostnym w Teatrze Wielkim W Warszawie oraz III Symfonii M.Góreckiego w Studiu S1 im. W. Lutosławskiego w Warszawie i Filharmonii Krakowskiej. Współpracowała również z Teatrem Roma (Diana w „Orfeuszu w piekle” J.Offenbacha), także z Operą Bałtycką (Hrabina w „Weselu Figara” W.A.Mozarta). W 2002 wzięła udział w nagraniu płyty: „Jezu, ufam Tobie” z muzyką Romualda Twardowskiego, zaś w 2005 r. „Antyfon” Stanisława Moryto.
Maria Skurjat-Silva - naukę gry na fortepianie zaczęła w wieku 5 lat. Mając 15 lat zdobyła I nagrodę na Konkursie Fortepianowym dla Młodych Wykonawców. Jako uczennica szkoły muzycznej często koncertowała w kraju i za granicą. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała za wykonanie III Koncertu Fortepianowego Ludwika van Beethovena. W tym samym czasie studiowała już w Akademii Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem prof. Barbary Hesse-Bukowskiej i Andrzeja Ratusińskiego, zdobywając liczne nagrody na różnych konkursach chopinowskich. Studia pianistyczne ukończyła wykonując Koncert Fortepianowy f-moll F.Chopina w Filharmonii Narodowej. Rozpoczęła wtedy intensywną działalność koncertową, z powodzeniem występując w Polsce, krajach europejskich, a także Chinach, Kanadzie, USA i Ameryce Płd. Pianistka ma w dorobku kilka płyt z muzyką Chopina. Prowadzi także działalność pedagogiczną. Jest cenioną interpretatorką muzyki organowej - jej repertuar obejmuje kompozycje religijne i świeckie takich kompozytorów jak: J.S.Bach, C.Franck, F.Nowowiejski. Często można usłyszeć ją w Kościele O.O. Dominikanów w Warszawie.
Jerzy Łazewski - absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. W sezonie 1992-1993 aktor Teatru Polskiego, w latach 1993-2000 Teatru Studio. W 1994 uczestniczył w warsztatach Commedia dell’arte w Pezenas we Francji. Obecnie współpracuje z Teatrem Konsekwentnym i Teatrem Adekwatnym. W 2003 r. otrzymał pierwszą nagrodę za monodram Dwa razy dwa cztery, czyli wszystko co piękne i wzniosłe wg F.Dostojewskiego na WROSTJA - Wrocławskich Spotkaniach Jednego Aktora (także nagroda Ministra Kultury za scenariusz). Jego znaczące role teatralne to: Gusman w Don Juanie Moliera, reż. J.Grzegorzewski; Książę Myszkin w Czterech komediach równoległych wg Idioty F.Dostojewskiego; Konrad w La Boheme wg Wyzwolenia St.Wyspiańskiego; Fircyk w Fircyku w zalotach B.Zabłockiego; Konrad, Ksiądz Piotr w Improwizacjach wg Dziadów A.Mickiewicza, reż. H. Boukołowski. Z ważniejszych ról filmowych i telewizyjnych wymienić należy następujące: Jezus w Faustynie, reż. J.Łukaszewicz; Don Carlos w teatrze TV Don Carlos F.Schillera, reż. L.Adamik. Jest cenionym interpretatorem poezji m.in. Adama Mickiewicza, którą wykonywał na koncertach poetycko-muzycznych w Paryżu (Księgarnia polska) oraz w Celi Konrada w Wilnie.
|